پس از استقبال گسترده مشتریان و حرکت در راستای برقیسازی صنعت خودرو کشور، شرکت آرین پارس موتور اقدام به عرضه خودروی لاماری ایما هیبرید نمود. ایما هیبرید (HEV) از سال ۱۴۰۲ تا کنون به صورت وارداتی در حال عرضه به بازار ایران است. استفاده همزمان از دو موتور برقی و بنزینی در کنار یکدیگر موجب تمایز میان ایما هیبرید و نسخه بنزینی میشود، که برند لاماری شعار دو قلب برای حرکت را جهت معرفی این محصول مدرن و هوشمند در نظر گرفته است. از دیگر دلایل موفقیت لاماری ایما HEV میتوان به سطح بالای امکانات رفاهی همچنین ارزش خرید بیشتر این محصول در مقایسه با سایر رقبای مونتاژی و وارداتی اشاره کرد.
مشخصات فنی
لاماری ایما هیبرید از یک پیشرانه ۵. ۱ لیتری TGDI که توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد به همراه یک موتور برقی ۱۳۰ کیلو واتی که میتواند ۱۷۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید نماید، بهره میبرد. بنابراین توان خروجی نسخه معمولی بیشتر است. باتری ایما هیبرید لیتیومی و ظرفیت آن ۲ کیلو وات ساعت است که راندمان و عمر مفید بیشتری را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد. نکته حائز اهمیت درباره این خودرو آن است که لاماری ایما هیبرید قابلیت اتصال به برق را ندارد و از طریق سیستم بازیابی انرژی همچنین شارژ باتری توسط موتور بنزینی انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را تأمین میکند. طبق اعلام برخی رسانهها این خودرو به دلیل استفاده از یک موتور برقی مصرف سوختی معادل ۵ لیتر را در هر سیکل ترکیبی به ثبت میرساند.
مشخصات ظاهری
لاماری ایما هیبرید از نظر طراحی ظاهری شباهت زیادی به نسخه بنزینی خود دارد، با این حال طراحان برای تمایز این خودرو تغییراتی جزئی در آن اعمال کردهاند. در نمای جلو نوار کرومی عمودی موجود در سپر سعی در کشیدهتر شدن لاماری از نظر بصری دارد یا به بیان دیگر در جهت القاء حس افزایش ارتفاع خودرو گام بر میدارد، همچنین سپر جلو در نسخه HEV از طراحی جدیدی بهره میبرد که دریچه ورودی هوا در آن بزرگتر شده است. در نمای جانبی نیز رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی از طرح جدیدی برخوردار هستند. عمده تغییر نمای عقب نیز مانند نمای جلو معطوف به باز طراحی سپر ایما هیبرید شده است.
مشخصات داخلی
طراحی داخلی لاماری ایما HEV تقریباً هیچ تفاوتی با نمونه بنزینی ندارد. دو نمایشگر ۲۵. ۱۰ اینچی، یکی از نوع لمسی برای سیستم مولتی مدیا و دیگری برای مجموعه نمایشگرهای پشت فرمان، به عنوان ترند روز جهانی که از قضا توسط چینیها به وفور تکرار میشود در نمای داخلی خودرو قابل رؤیت است. صندلیهای نسخه برقی به سبک خودروهای مسابقهای طراحی شدهاند و حالت باکت دارند و به خوبی توانستهاند تا حس و حال یک خودروی اسپرت و قدرتمند را منتقل نمایند. به طور کلی در این بخش باز طراحی مفصلی را شاهد نخواهیم بود و تنها تفاوت موجود را میتوان در ذکر تغییر رنگ دوخت صندلیها و افزودن چند قطعه پلاستیک طرح فیبر کربن تریم داخلی در نسخه HEV خلاصه کرد.
امکانات
لاماری ایما هیبرید در مقایسه با نسخه بنزینی از امکانات بیشتری از جمله ۶ عدد کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترلایستایی در سربالایی و سرپایینی، فرمان برقی چند حالته، تنظیم حالت ترمزگیری، سیستم کمکی تنظیم خودکار آینه هنگام حرکت به سمت عقب، صفحه نمایشگر و پشت آمپر یکپارچه ۲۰ اینچی، دوربین ثبت وقایع، گرمکن و سردکن اتوماتیک صندلی راننده، گرمکن اتوماتیک صندلی شاگرد، سنسور نور، دوربین ۳۶۰ درجه، ماساژور ۵ حالته صندلی راننده، کول باکس، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک لمسی، سیستم هشدار عبور ترافیک عقب، سیستم هشدار انحراف از بین خطوط، کروز کنترل، نور پردازی داخل کابین، سقف پانارومیک SKYLIGHT همراه با قابلیت تنظیم نور، صندوق عقب برقی، سیستم کمکی تغییر لاین، هشدار باز شدن دربها، سیستم رادار نقطه کور، نور بالا اتوماتیک، سیستم هشدار تصادف از جلو، حافظه تنظیمات صندلی راننده و آینه برای راننده برخوردار است.